marți, 6 august 2013

Acid+baza=sare (+apa)

Nu am fost prea tare la chimie. Cand eram in clasa a saptea, am avut o profesoara care mi-a placut mult. In afara de faptul ca explica bine, cand ne simtea cu gandul aiurea, intrerupeam lectia si vorbeam despre un film pe care il vazuseram. Si toata clasa se trezea din amorteala... Mi-aduc aminte de unul din filmele astea, comentate la chimie: Hangar 18 :-)

O alta amintire pe care o am despre profa  din generala (Aurelia Tanase parca o chema)... observam ca daca era ziua vreunui copil si o tratam cu bomboane, pastra bomboana si cand venea fata ei, eleva si ea in scoala noastra, i-o dadea. Erau vremurile cand  bomboanele de ciocolata erau greu de procurat... si puteau fi gasite sub doua forme: o cutie mai mare care avea pe capac un cos cu flori sau una mai mica pe care era un baietel care purta o sapca rosie.

Cred ca din generala am retinut asta...  acid + baza = sare si apa.

Imi doream de mult sa scriu ceva despre sapunul natural pe care il fac. Dar, citind alte siteuri... am senzatia  ca s-a scris tot ce se putea scrie. Asa ca, eliberata de povara de a scrie  vreo "nescrisa" :-), pot sa va spun despre sapunul pe care l-am facut azi.
M-a impulsionat un prieten, caruia i-am oferit un sapun acum cateva zile, si care m-a sunat sa il laude. L-a laudat asa de mult, incat m-am intrebat daca nu e doar politicos, daca nu urmeaza sa imi ceara ceva sau daca nu cumva are vreo datorie la mine :-). Si asta nu pentru ca reteta mea de sapun nu  e intr-adevar mirifica :-), dar cine se mai oboseste sa iti dea un telefon pentru a te lauda?

De ce ador sapunul asta? Un sapun poate mirosi bine indiferent daca in compozitia lui e doar ulei de floarea soarelui si de palmier sau e o compozitie mai bogata, cu ulei de ricin, unt de cacao, ulei de cocos.... uleiuri mult mai fine si mai bogate in elemente necesare pielii. Pana la urma, marea majoritate dintre consumatori vor de la un sapun sa miroasa bine.
De aceea, sapunul pe care il fac eu... hm...ii vezi calitatile in timp, cand fara sa iti dai seama, nu mai simti nevoia ca dupa dus sa te dai cu lapte de corp sau cu crema de maini dupa ce te speli pe maini.

Si pe formula asta bogata, poti adauga orice iti trece prin cap si are totusi o noima pentru piele... cafea rasnita mare, pentru exfoliere, samburi de caise macinati (asta am pus eu azi)... argila, verde, rosie...  flori de lavanda, coaja de portocala, petale de trandafiri...

Azi am pus extract de sfecla,  in ideea de a-l face jumatate rosu si jumatate galben, galbenul fiind culoarea lui rezultata din ingrediente. Numai ca mai am de studiat in privinta cromaticii... ceea ce eu ma asteptam sa iasa rosu sau macar roze (extractul de sfecla era de un rosu puternic, sticlos) a iesit... hm.... ca un ness frecat putin, cu apa si cu lapte... o culoare incerta.

Intr-o parte din compozitie am pus samburi de caisa macinati ca sa mai scapam de pielea moarta, pana ajungem la hamam. :-)

Iar zelul m-a apucat tocmai azi pentru ca mi-au sosit formele de silicon in care am turnat sapunul.

Va invit la o exfoliere!


Un comentariu: